MALOVANÝ OBRÁZEK

Podklad

Podkladem pro olejomalbu i akrylovou malbu bývá nejčastěji plátno (lněné nebo bavlněné) napnuté na dřevěném rámu. Dále se používají pevné podložky (dřevěné desky, překližkové nebo dřevotřískové desky, papírové kartony..).

Tyto podkladové materiály se opatřují základním podkladovým nátěrem = klížidlo a šeps. Podkladový nátěr chrání podložku před vnějšími škodlivými vlivy a zároveň poskytuje vhodný povrch pro nanesení a přilnutí barvy.

Olejová barva

Základem je směs barevného pigmentu, oleje a terpentýnu. Zároveň obsahuje řadu dalších složek, které dále upravují její vlastnosti:

  • - pigment – pevná složka získaná chemicky nebo mechanicky z minerálních a rostlinných produktů, má obvykle práškovou konzistenci
  • - olej – lněný olej, nejčastěji rafinovaný
  • - terpentýn – pojivo a rozpouštědlo, pro ředění barvy nebo proti jejímu zasychání během práce
  • - kobaltový sikativ – zkracuje dobu schnutí
  • - lak – vytváří lesklý povrch (damarový lak)
  • - vosk – zajistí matný povrch (včelí vosk)

Lněný olej jako základní nosné médium dává těmto barvám řadu vynikajících vlastností: zářivost, průsvitnost či neprůsvitnost, pružnost, jemnost, krycí schopnost, strukturu a trvanlivost. Díky olejovému základu schne olejomalba postupně a pomalu a poskytuje tak dostatek času k míchání potřebných tónů a k maximálnímu propracování malby, k jejímu doplňování nebo případnému obměňování.

Proces schnutí: na rozdíl od vodou ředitelných barev olejová barva neschne vypařováním. Proces schnutí je důsledkem okysličování, tj. chemické reakce se vzduchem, při které barva tvrdne a schne postupně od vrchní až po nejspodnější vrstvu. Po uschnutí zůstává barva lesklá a pružná a ponechává obrazu nezměněnou barevnost a svěží vzhled.

Olejomalba

Olejomalba je jedním z nejušlechtilejších, nejuniverzálnějších a nejtvárnějších výtvarných prostředků. Olejové barvy lze použít pro malbu jakýmkoliv existujícím stylem, jak pro velmi pečlivou malbu plnou detailů, tak pro zcela volné expresionistické náměty znázorňující postavy či gesta.

Olejomalba je tedy naprosto všestranným malířským prostředkem. Pružnost, svítivost, průzračnost či naopak krycí schopnosti olejových barev poskytují malíři vše, co potřebuje, a olejomalbě obrovský tematický a plastický potenciál. Díky velké pestrosti technických možností, které olejové barvy nabízejí, si každý malíř může vytvořit svůj vlastní styl. (zpět na začátek)

Akrylová barva

Jedná se o polymer derivátů kyseliny akrylové nebo metakrylové. Tento materiál byl objeven až v 50. letech 20. století – jako vedlejší produkt při výrobě nových umělých hmot. Akrylové barvy se vyrábějí z jemně třených částeček pigmentu, rozpuštěných ve vodě a smíchaných s pojivem – speciální umělou hmotou = polymerovanou pryskyřicí.

K ředění akrylových barev poslouží také voda. (zpět na začátek)

Akrylová malba

Malba akrylovými barvami je v podstatě stejně všestranná jako malba olejovými barvami, plus přináší další vlastnosti. Je to rychlost zasychání (umožňuje rychle a opakované přemalovávání), nerozpustnost (když barvy zaschnou, už se nedají rozpustit), lze jimi malovat na jakémkoliv podkladu (papír, plátno, desky…), lze jimi imitovat olejomalbu (chovají se skoro stejně jako olejové barvy). (zpět na začátek)

Kombinovaná malba

Během malování obrazu můžeme použít vrstvy jak olejových, tak i akrylových barev. Na co je však třeba dát velký pozor, je velký rozdíl v době zasychání. Protože olejové barvy zasychají velmi pomalu, je zde riziko, že se barvy srazí a na obraze vzniknou kalná, nepěkná místa.

Ovšem při správném a trpělivém postupu lze těžit z vynikajících vlastností těchto dvou prostředků a jejich kombinací získat velmi zajímavé a efektní výsledky. (zpět na začátek)

Závěrečný lak

Protože olej v barvách schne postupně, vrstvu po vrstvě, díky oxidaci, olejová malba vyžaduje obecně dlouhou dobu ke svému úplnému zaschnutí. To trvá při tenkých vrstvách barvy asi šest měsíců, při hrubší práci až jeden rok.

Poté se na celou plochu obrazu nanáší závěrečný lak. Obraz se lakuje jednak proto, že vrstva laku chrání vrstvy barev, a také proto, aby vrstva laku sjednotila nežádoucí odlišnosti povrchu barev (různá lesklost nebo matnost jednotlivých barevných ploch). (zpět na začátek)

Rámování

Zasazení obrazu do rámu dovede dovršit vzhled obrazu a podtrhnout jeho působení. Pomáhá obraz samozřejmě také chránit.

Ovšem rám lze také chápat jako prostředníka mezi samotným obrazem a prostředím, kde má být obraz umístěn. Proto je třeba brát ohled nejen na sladění rámu se „svým“ obrazem (barva rámu, jeho šířka, tvar lišty…), ale i na jeho vhodné provedení a barevné tónování vůči prostoru a detailům, mezi kterými má být umístěn. (zpět na začátek)

Technika mých obrazů

Podklad: obrazy maluji na kartonovou desku potaženou plátnem a opatřenou několika vrstvami šepsu.

Malba: obrazy jsou provedeny olejovými barvami, případně akrylovými barvami nebo kombinací obou.

Závěrečný lak: všechny obrazy jsou opatřeny závěrečným ochranným nátěrem (matný akrylový lak nebo damarový lak). (zpět na začátek)

© 2010 • Jarmila Matyášová - jarmilamatyasova@seznam.cz • Všechna práva vyhrazena